fredag 17 juli 2009

Varför söker så få solcellsbidrag i Uppsala Län?

I dagens UNT tycker man att intresset för att söka solcellsbidrag är svalt! Läs själva:

I Uppsala har än så länge bara tre ansökningar om bidrag för att installera solceller kommit in till länsstyrelsen.
De tre ansökningar som inkommit till länsstyrelsen i Uppsala rör två villor och en förskola.
Totalt ansöks om 2,3 miljoner kronor. Anders Blomqvist från länsstyrelsen vet inte vad det kan bero på att få ansökt just här.
- Vi hoppas att stödet ska utnyttjas i högre grad. Men det är inte så överraskande att vi inte fått in fler ännu. Det har bara gått fjorton dagar och allt tar sin tid, säger han och tillägger att det här i varje fall är en början.
Regeringen har avsatt 50 miljoner kronor i stöd per år fram till 2011. Men redan nu har ansökningar för dubbla värdet kommit in till landets länsstyrelser.

Färklaringen är kasnke att då pengarna som anslagits redan är slut så kanske det dämpar fortsatt sökande.
Ser man på länsstyrelsen hemsida så ser man ingen information om bidraget. Den är uppdaterad Senast uppdaterad 2009-03-26.
Jag har skickat e-post och frågat om det är någon idé att söka bidrag nu när det inte finns några pengar kvar.
Vi får se om det kommer några svar ty handläggarna är på semester....
På energimyndigheten fick jag svar och de rekommenderar att jag söker då bidragen ännu ej är fördelade och att jag sen avvaktar med investeringen till jag fått besked.
Ok det blir nästa steg:-)




MatsRG
Keep the environment green

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar