måndag 16 maj 2011

Inget solcellsbidrag till sommarstugan i år

Jag fick i dag ett brev från länsstyrelsen i Dalarna där de meddelade att de inte kan ta något beslut om min ansökan gällande bidrag för installation av solceller eftersom pengarna tagit slut. Dock ligger jag kvar i kön om det blir mer pengar nästa år.
Det hoppas jag givetvis och ser fram emot ett sådan besked från sittande regering inom kort!
Det gäller att planera i god tid och tänka på solceller från början.

Som kuriosa kan jag nämna att i dag hade jag en toppeffekt av 2,9 kW kl 11.59. Man tackar för det kalla vädret:-)


3 kommentarer:

  1. Hej

    Hur många timmar per år tror du att panelerna ger mer än 250W? Jag har själv skaffat 20st 260W paneler och funderar nu på dimensionering av växelriktare. Frågan är om det är lönt att ta han om de små topparna då panelerna lämnar mer än märkeffekten eller om detta äts upp av en generellt lägre verknignsgrad på lägre utnyttjad inverter.

    SvaraRadera
  2. Jag vet egentligen inte men än så länge verkar det som att det aldrig går över toppeffekten under någon längre tid med min konfiguration. Jag mäter minutvärden men det är nog mest spikar som registreras.
    Solen står som högst och därför kan man ju få som mest effekt i juni om det är kallt och jag har mer statistik om en månad. Då vet jag mer
    Jag tror inte topparna ger något och tala om.
    Din växelriktare kan nog ha 10% lägre märkeffekt än vad solcellerna kan ge.
    Vad funderar du på 4KW eller 6 kW?

    SvaraRadera
  3. Nu har jag ägnat säkert 40 timmar åt simulering mm av en skugga från skorstenen.. :)
    Hur som helst, 5,2kW som min anläggning är på blir lite dumt dimensionerad effektmässigt. Det är i största laget för en enfasinverter eftersom den bitvis kommer skicka ut 25A på nätet. Det betyder uppgraderade huvudsäkringar som kommer kostar över tusenlappen per år. Tittar man på trefasinverters så börjar dom runt 7kW och uppåt.

    Jag ska nu skicka en ansökan om ändring till länsstyrelsen och se om jag kan få köpa till några paneler. Det kommer då blir en Solar Edge SE7k trefasinverter med 300W "powerbox" på varje panel. Verkningsgraden på inverter och powerbox är imponerande och effekten av skuggan från skorstenen försumbar. Det här kommer bli fint, bara jag får tummen upp av länsstyrelsen vilket inte borde vara nåt problem så det får plats i budgeten.

    SvaraRadera